ویژگی های کودکان دبستانی
|
1-کودکان در 2سال اول مدرسه ی ابتدایی بیشتر از سال های بعدی بیمار می شوند راهبرد:1-آموزش بهداشت در مدرسه در قالب بازی-نمایش و........ 2-جلوگیری از حضور دانش آموزان بیمار در گلاس تا بهبودی کامل تا بقیه بچه ها مریض نشوند
منبع:روان شناسی رشد-تالیف لوراای.برک-ترجمه یحیی سید محمدی – انتشارات ارسباران
|
|
2-در اوسط دوره دبستان بازی های کودکان پیچیده تر می شود راهبرد:دادن بازی های پیچیده از جمله معما-پازل و.....به دانش آموزان به جای انجام بازی های راحت و ساده
منبع:روان شناسی رشد-تالیف لوراای.برک-ترجمه یحیی سید محمدی – انتشارات ارسباران
|
|
3-نقاشی کودکان در اواسط کودکی پیشرفت زیادی می کند. راهبرد:تشویق کودکان به کشیدن نقاشی های پیچده
منبع:روان شناسی رشد-تالیف لوراای.برک-ترجمه یحیی سید محمدی – انتشارات ارسباران
|
|
4-در دوران ابتدایی دخترها درزمینه مهارت های حرکتی ظریف از جمله نوشتن و نقاشی جلوتر از پسرها هستند. راهبرد:در تدریس و آموزش مطالب به دختران از نقاشی بیشتر استفاده کنیم و از آنها بخواهیم که بیشتر مطالب را یادداشت کنند و آنها را با نوشتن تمرین کنند تا بهتر یاد بگیرند
منبع:روان شناسی رشد-تالیف لوراای.برک-ترجمه یحیی سید محمدی – انتشارات ارسباران
|
|
5-پسرها در دوران کوذکی در انجام مهارت های حرکتی درشت مثل لگد زدن و پرتاب کردن از دختران برترند. راهبرد:تقویت مهارت های حرکتی و ورزشی پسران از طریق دادن فعایت های ورزشی مناسب مثل فوتبال –والیبال و.....
منبع:روان شناسی رشد-تالیف لوراای.برک-ترجمه یحیی سید محمدی – انتشارات ارسباران
|
|
7-شایع ترین مشکل بینایی در اواسط کودکی نزدیک بینی است . راهبرد :1-توجه معلمان و مسئولان مدرسه و والدین به این مسئله و پیدا کردن دانش آموزان بیمار و ارجاع به مراکز درمانی. 2-آموزش به این گونه دانش آموزان در مورد نحوه مطالعه منبع:روان شناسی رشد-تالیف لوراای.برک-ترجمه یحیی سید محمدی – انتشارات ارسباران
8-افزایش سریع واژگان در اواسط دوران کودکی راهبرد:دادن فعالیت مناسب مثل خواندن کتاب های داستان و کتاب های علمی متناسب با سن آنها
منبع:روان شناسی رشد-تالیف لوراای.برک-ترجمه یحیی سید محمدی – انتشارات ارسباران
|
|
9-در دوره ی دبستان طول جملات افزایش پیدا می کند.اما این جملات به صورت ناشیانه ونامربوط به هم وصل می شوند.
راهبرد:دادن کلمات مناسب با سن آنها برای ساختن جملات معنا دار و مرتبط به هم
منبع:روان شناسی تربیتی-کد1019-1375
|
|
10-یکی ازعوامل آشفتگی عاطفی در دوره دبستان بیماری ویاخستگی زیاد است.
راهبرد:دادن وقت کافی برای استراحت و اجازه به دانش آموزان برای انجام فعالیت های نشاط آور
منبع:روان شناسی تربیتی-کد1019-1375
|
|
11-کودکان در این دوره دوست دارند به صورت گروهی و دسته ای بایک دیگر بسرببرند
راهبرد:تشکیل گروه های چند نفره برای انجام فعالیت های درسی و ورزشی
منبع:روان شناسی تربیتی-کد1019-1375
|
|
12-دردوره کودکی انتخاب اعضای گروه به صورت تصادفی وغیر گزینشی صورت می گیرد. راهبرد:1-کمک به دانش آموزان برای انتخاب گروه و هم گروهی 2-اگر گروهی ضعیف بود آن را باگروه های دیگر تغییر دهند وهمه ی گروه ها را از لحاظ قوی یا ضعیف بودن مثل هم کند
منبع:روان شناسی تربیتی-کد1019-1375
|
|
13-گروه های کودکان در دوره کودکی اصرار زیادی بر همجنس بودن اعضا می نمایند. راهبرد:در کلاس های مختلط سعی شود گروه ها هم جنس انتخاب شوند
منبع:روان شناسی تربیتی-کد1019-1375
|
|
14- جنگ ستیز در این دوره در بین کودکان بعد از مدت کوتاهی به دوستی تبدیل می شود. راهبرد:جلوگیری از اختلاف در بین بچه ها تا حد امکان و دوستی دادن آن ها با هم بعد از دعوا منبع:روان شناسی تربیتی-کد1019-1375
|
|
15-در دوره دبستان کودکانی که از بقیه از لحاظ بدنی قوی ترند –شانس بیشتری برای سر گروه شدن دارند. راهبرد:نظارت معلم بر این که همیشه یک نفر سر گروه نباشد وشانس سر گروه شدن را به همه ی اعضای کلا س بدهد
منبع:روان شناسی تربیتی-کد1019-1375
|
|
16-در این دوره کودکان با هوش هر چه بزرگتر شوند –تنها می شوند. راهبرد:1-جلوگیری از منزوی شدن و گوشه گیرشدن کودکان زرنگ در انجام فعالیت های درسی و ورزشی 2-جلو گیری از انجام دادن تک نفری فعالیت ها برای دا نش آموزان زرنگ وتشویق دانش آموزان دیگر برای انجام دادن فعالیت همراه با دانش آموزان زرنگ
منبع:روان شناسی تربیتی-کد1019-1375
|
|
17-در دوره دبستان برای کودکان ثبات جنسی رخ می دهد راهبرد:آموزش کودکان در مورد نقش جنسی خود متناسب با جنس آن ها ودادن فعالیت های متناسب با جنس آن ها
منبع:روان شناسی تربیتی-کد1019-1375
|
|
18-کودکان در دوره دبستان به ویژه کلاس اول ابتدایی روحی بسیار حساس دارند. راهبرد:جلوگیری از هر گونه شماتت-تمسخروتحقیر توسط دیگران و همچنین انجام ندادن این کارها مخصوصا از طرف معلم
منبع :خودآموز روش تدریس زبان فارسی-کد1014-1383
|
|
19-کودکان دردوره دبستان بیشتر از بازی های ساختنی لذت می برند . راهبرد:آموزش ازطریق بازی های ساختنی مثلا در مورد پسرها با وسایلی مثل قیچی-چاقو-کاغذو......و در مورد دختران با وسایلی مثل پارچه-کاغذ رنگی و.....شروع به ساختن وسایل مربوط به درس میکنند
منبع :خودآموز روش تدریس زبان فارسی-کد1014-1383
|
|
20-کودکان دبستانی از معماهای تصویری لذت می برند. راهبرد:تهیه کارت های مصور برای آموزش یک مطلب جدید وسپس از دانش آموزان بخواهیم مطلب مورد نظر راحدس بزنند
منبع :خودآموز روش تدریس زبان فارسی-کد1014-1383
|
|
21-کنجکاوی یکی ازخصوصیات اصلی کودکان دبستانی است. راهبرد:ازطریق فعالیت های اکتشافی درقالب گروهای کلاس از طریق خود کودکان مطالبی را به آن ها آموزش بدهیم
منبع :خودآموز روش تدریس زبان فارسی-کد1014-1383
|