ویژگی های کودکان دبستانی

 

1-کودکان در 2سال اول مدرسه ی ابتدایی بیشتر از سال های بعدی بیمار می شوند

راهبرد:1-آموزش بهداشت در مدرسه در قالب بازی-نمایش و........

2-جلوگیری از حضور دانش آموزان بیمار در گلاس تا بهبودی کامل تا بقیه بچه ها مریض نشوند

 

منبع:روان شناسی رشد-تالیف لوراای.برک-ترجمه یحیی سید محمدی – انتشارات ارسباران

 

 

2-در اوسط دوره دبستان بازی های کودکان پیچیده تر می شود

راهبرد:دادن بازی های پیچیده از جمله معما-پازل و.....به دانش آموزان به جای انجام بازی های راحت و ساده

 

منبع:روان شناسی رشد-تالیف لوراای.برک-ترجمه یحیی سید محمدی – انتشارات ارسباران

 

 

 

 

3-نقاشی کودکان در اواسط کودکی پیشرفت زیادی می کند.

راهبرد:تشویق کودکان به کشیدن نقاشی های پیچده

 

 

منبع:روان شناسی رشد-تالیف لوراای.برک-ترجمه یحیی سید محمدی – انتشارات ارسباران

 

 

 

4-در دوران ابتدایی دخترها درزمینه مهارت های حرکتی ظریف از جمله نوشتن و نقاشی جلوتر از پسرها هستند.

راهبرد:در تدریس و آموزش مطالب به دختران از نقاشی بیشتر استفاده کنیم و از آنها بخواهیم که بیشتر مطالب را یادداشت کنند و آنها را با نوشتن تمرین کنند تا بهتر یاد بگیرند

 

 

منبع:روان شناسی رشد-تالیف لوراای.برک-ترجمه یحیی سید محمدی – انتشارات ارسباران

 

 

 

 

5-پسرها در دوران کوذکی در انجام مهارت های حرکتی درشت مثل لگد زدن و پرتاب کردن از دختران برترند.

راهبرد:تقویت مهارت های حرکتی و ورزشی پسران از طریق دادن فعایت های ورزشی مناسب مثل فوتبال –والیبال و.....

 

 

منبع:روان شناسی رشد-تالیف لوراای.برک-ترجمه یحیی سید محمدی – انتشارات ارسباران

 

 

 

7-شایع ترین مشکل بینایی در اواسط کودکی نزدیک بینی است .

راهبرد :1-توجه معلمان و مسئولان مدرسه و والدین به این مسئله و پیدا کردن دانش آموزان بیمار و ارجاع به مراکز درمانی.

2-آموزش به این گونه دانش آموزان در مورد نحوه مطالعه

منبع:روان شناسی رشد-تالیف لوراای.برک-ترجمه یحیی سید محمدی – انتشارات ارسباران

 

8-افزایش سریع واژگان در اواسط دوران کودکی

راهبرد:دادن فعالیت مناسب مثل خواندن کتاب های داستان و کتاب های علمی متناسب با سن آنها

 

منبع:روان شناسی رشد-تالیف لوراای.برک-ترجمه یحیی سید محمدی – انتشارات ارسباران

 

 

 

9-در دوره ی دبستان طول جملات افزایش پیدا می کند.اما این جملات به صورت ناشیانه ونامربوط به هم وصل می شوند.

 

 

راهبرد:دادن کلمات مناسب با سن آنها  برای ساختن جملات معنا دار و مرتبط به هم

 

 

منبع:روان شناسی تربیتی-کد1019-1375

 

 

10-یکی ازعوامل آشفتگی عاطفی در دوره دبستان بیماری ویاخستگی زیاد است.

 

راهبرد:دادن وقت کافی برای استراحت و اجازه به دانش آموزان برای انجام فعالیت های نشاط آور

 

منبع:روان شناسی تربیتی-کد1019-1375

 

 

 

11-کودکان در این دوره دوست دارند به صورت گروهی و دسته ای بایک دیگر  بسرببرند

 

راهبرد:تشکیل گروه های چند نفره برای انجام فعالیت های درسی و ورزشی

 

 

منبع:روان شناسی تربیتی-کد1019-1375

 

 

12-دردوره کودکی انتخاب اعضای گروه به صورت تصادفی وغیر گزینشی صورت می گیرد.

راهبرد:1-کمک به دانش آموزان برای انتخاب گروه و هم گروهی

2-اگر گروهی ضعیف بود آن را باگروه های دیگر تغییر دهند وهمه ی گروه ها را از لحاظ قوی یا ضعیف بودن مثل هم کند

 

منبع:روان شناسی تربیتی-کد1019-1375

 

 

 

 

 

 

13-گروه های کودکان در دوره کودکی اصرار زیادی بر همجنس بودن اعضا می نمایند.

راهبرد:در کلاس های مختلط سعی شود گروه ها هم جنس انتخاب شوند

 

منبع:روان شناسی تربیتی-کد1019-1375

 

 

 

14- جنگ ستیز در این دوره  در بین کودکان بعد از مدت کوتاهی به دوستی تبدیل می شود.

راهبرد:جلوگیری از اختلاف در بین بچه ها تا حد امکان و دوستی دادن آن ها با هم بعد از دعوا

منبع:روان شناسی تربیتی-کد1019-1375

 

 

 

15-در دوره دبستان کودکانی  که از بقیه از لحاظ بدنی قوی ترند –شانس بیشتری برای سر گروه شدن دارند.

راهبرد:نظارت معلم بر این که همیشه یک نفر سر گروه نباشد وشانس سر گروه شدن را به همه ی اعضای کلا س بدهد

 

منبع:روان شناسی تربیتی-کد1019-1375

 

 

 

16-در این دوره کودکان با هوش هر چه بزرگتر شوند –تنها می شوند.

راهبرد:1-جلوگیری از منزوی شدن و گوشه گیرشدن کودکان زرنگ در انجام فعالیت های درسی و ورزشی

2-جلو گیری از انجام دادن تک نفری فعالیت ها برای دا نش آموزان زرنگ وتشویق دانش آموزان دیگر برای انجام دادن فعالیت همراه با دانش آموزان زرنگ

 

منبع:روان شناسی تربیتی-کد1019-1375

 

 

 

 

 

17-در دوره دبستان برای کودکان  ثبات جنسی رخ  می دهد

راهبرد:آموزش کودکان در مورد نقش جنسی خود متناسب با جنس آن ها ودادن فعالیت های متناسب با جنس آن ها

 

منبع:روان شناسی تربیتی-کد1019-1375

 

 

 

18-کودکان در دوره دبستان به ویژه کلاس اول ابتدایی روحی بسیار حساس دارند.

راهبرد:جلوگیری از هر گونه شماتت-تمسخروتحقیر توسط دیگران و همچنین انجام ندادن این کارها مخصوصا از طرف معلم

 

منبع :خودآموز روش تدریس زبان فارسی-کد1014-1383

 

 

 

 

 

 

19-کودکان دردوره دبستان بیشتر از بازی های ساختنی لذت می برند

.

راهبرد:آموزش ازطریق بازی های ساختنی مثلا در مورد پسرها با وسایلی مثل قیچی-چاقو-کاغذو......و در مورد دختران با وسایلی مثل پارچه-کاغذ رنگی و.....شروع به ساختن وسایل مربوط به درس  میکنند

 

منبع :خودآموز روش تدریس زبان فارسی-کد1014-1383

 

 

20-کودکان دبستانی  از معماهای تصویری لذت می برند.

راهبرد:تهیه کارت های مصور برای  آموزش یک مطلب جدید وسپس از دانش آموزان بخواهیم مطلب مورد نظر راحدس بزنند

 

منبع :خودآموز روش تدریس زبان فارسی-کد1014-1383

 

 

21-کنجکاوی یکی ازخصوصیات اصلی کودکان دبستانی است.

راهبرد:ازطریق فعالیت های اکتشافی درقالب گروهای کلاس از طریق خود کودکان مطالبی را به آن ها آموزش بدهیم

 

منبع :خودآموز روش تدریس زبان فارسی-کد1014-1383